سبد خرید

بهترین روش ها برای مرور دروس

بهترین روش ها برای مرور دروس

مرور یک امر مهم و ضروری است و باید در زمان های خاصی صورت بگیرد. صرفا تکرار بی رویه مطالب در روز باعث تثبیت آن ها در حافظه بلند مدت نمی شود. ما در ادامه به شما خواهیم گفت مرور دروس باید به چه صورت باشد.

مراحل مرور دروس

زمانی که درس مورد نظر را مفهومی مطالعه کردید، در پایان روز به مدت ۱۰ دقیقه به مرور آن بپردازید.

بعد از ۲۴ ساعت به صورت روزنامه وار تیترها و مطالب مهم درس را مرور کنید.

بعد از یک هفته یک زمان مشخص را در برنامه ریزی خود به مرور درس مذکور اختصاص دهید.

بعد از ۳۰ روز زمانی را برای مرور همان درس بر اساس سختی و آسانی در نظر بگیرید.

در مرحله آخر یک ماه بعد از آخرین مرور همان مطالب درسی را دوباره مرور کنید.

بدیهی است که مرور تمام جزئیات مطالب درسی که خوانده اید، امکان پذیر نیست. راه حل چیست؟

بهترین روشهای مرور آسان چیست؟

بهترین روش های مرور آسان به شرح زیر است:

خلاصه نویسی

 مهم ترین گزینه برای مرور آسان مطالب خلاصه نویسی است. شما مطالب درسی را از دید خود و به زبان راحت تری می نویسید. از آنجایی که نکات مهم در خلاصه نویسی به کار برده می شود، باعث می شود مرور دروس در زمان کم ولی با بازدهی بالا انجام شود. توصیه می شود در هنگام مطالعه مفهومی دروس، زمانی که مطالب درسی را به طور عمیق مطالب یاد رفتید، خلاصه نویسی کنید تا بعدا زمانی را به خلاصه نویسی اختصاص ندهید زیرا وقت گران بها است و از هدر دادن آن باید خودداری کرد. شما می توانید در خلاصه نویسی از دو الی سه رنگ خودکار استفاده کنید. همچنین نمودار درختی را در متن خلاصه تان بکار ببرید.

پررنگ کردن تیترها و مطالب مهم

 پس از مطالعه دقیق دروس و یادگیری عمیق آن ها شما می توانید با ماژیک نکات مهم و کلیدی هر مبحث را هایلایت کنید. استفاده از ۲ الی ۳ ماژیک رنگی در هایلایت کردن مجاز است. هایلایت کردن باید بدین صورت باشد که مثلا رنگ سبز مخصوص نکات مهم و مطالبی باشد که حتما باید مرور شوند و یا رنگ آبی مخصوص مطالبی که زود فراموش می کنید و توجه بیشتری باید به آن داشته باشید.

حاشیه نویسی

 به نوشتن نکات و مطالب مهم پاراگراف های درسی در حاشیه کتاب خود، حاشیه نویسی می گویند. حاشیه نویسی باعث می شود مطالب را راحت تر و بهتر حفظ کنید. شما می توانید هنگام مرور برای راحتی و صرفه جویی در زمان از این حاشیه نویسی ها استفاده کنید.

نوشتن نکات مهم روی برگه و چسباندن آن به دیوار

مطالبی که خیلی مهم هستند یا زود فراموش می کنید را می توانید روی برگه های آچار یا … بنویسید و به دیوار بچسبانید. بدین صورت آن مطالب دائما جلوی چشم شما هستند و می توانید از آن ها استفاده کنید.

فلش کارت

 شما می توانید فلش کارت دروس تهیه کنید. فلش کارت برای درس هایی مانند زبان انگلیسی، فارسی و فرمول ها که فرار هستند، کاربرد زیادی دارد.

مرور تست های زده شده

 در فرایند تست زنی حتما تست هایی که اشتباه زدید یا نتوانستید به آنها پاسخ دهید را علامت گذاری کنید. یکی از روش های مرور دروس، تمرکز و دقت بر روی تست های علامت زده است. شما می توانید آن تست ها را دوباره حل کنید و به تحلیل جواب آنها بپردازید.

ضبط کردن نکات مهم درس

 شما می توانید نکات و مطالب مهم درسی را به صورت ویس با صدای خود ضبط کنید و در هنگام مرور از این ویس ها استفاده کنید.

شما با روش های ذکر شده می توانید به راحتی مطالب درسی را مرور کنید بدون آنکه نیاز باشد زمان زیادی را صرف مرور تمام مطالب کتاب یا جزوه کنید.

دیدگاه‌ها ۲