سبد خرید

معرفی رشته حقوق

معرفی رشته حقوق

رشته ی حقوق، رشته ایی گسترده است. همه ی ما به نوعی به دانش حقوق نیاز داریم. چرا که رشته حقوق زندگی ما از جنبه های مختلف در برمیگیرد. حقوق در واقع به روابط اجتماعی و سیاسی و قوانین و مقررات بین انسان ها می پردازد.معرفی رشته حقوقرشته حقوق به دو بخش حقوق عمومی و خصوصی تقسیم می شود و از نظر اجرایی شامل دو بخش حقوق داخلی و بین الملل است. اما به طور کل رشته حقوق سه زیر شاخه ی اصلی دارد. که در ادامه به بررسی آنها می پردازیم.

زیر شاخه های اصلی رشته حقوق

زیر شاخه های رشته حقوق به سه دسته زیر تقسیم بندی میشود:

حقوق عمومی

حقوق عمومی به روابط بین دولت و مردم، حقوق قوای سه گانه ( قوه مقننه، مجریه، قضاییه) و حاکمیت آن و تمام آن چیزی که به اداره ی کشور مرتبط است، می پردازد. همچنین از اصلی ترین شاخه حقوق عمومی به حقوق اساسی می توان اشاره کرد.

حقوق خصوصی

حقوق خصوصی، روابط خصوصی و حقوقی حاکم بین مردم است. روابط تجاری یکی از مهمترین روابط بین مردم است. از اصلی ترین شاخه های این حقوق، حقوق مدنی است که به تنظیم و بررسی روابط بین افراد مانند قوانین مربوط به وراثت، مالکیت، وصیت، قراردادها، اموال، دادخواست ها، ولادت، مسئولیت هایی که بر اثر حوادث ایجاد می شوند و … می پردازد.

حقوق بین الملل

حقوق بین المللی به قوانین و مقررات روابط بین دولت ها می پردازد که شامل حقوق بین الملل عمومی و خصوصی است. در واقع حقوق بین الملل، حقوق دولت در سطح بین المللی با دیگر کشورها را شامل می شود. حقوق بین الملل خصوصی در رابطه با حقوق روابط بین مردم است و حقوق بین المللی عمومی روابط بین دولت و سازمانهای بین المللی را شامل می شود.

تاریخچه رشته حقوق

اولین مدرسه ی حقوق در سال ۱۲۹۸ شمسی در ایران دایر شد. با تاسیس دانشگاه تهران در سال ۱۳۱۳ این مدرسه با مدرسه تجارت و سیاست ادغام شد و دانشکده ی حقوق و علوم سیاسی اقتصادی تاسیس شد. در سال ۱۳۴۰ نام این دانشکده به دانشکده ی حقوق و علوم سیاسی تغییر یافت. رشته حقوق به تدریج در دیگر دانشگاههای سراسر کشور نیز ارائه شد.

توانایی های لازم برای تحصیل در رشته حقوق

تسلط بر دروسی همچون فلسفه و منطق، جامعه شناسی، روانشناسی، زبان و ادبیات فارسی

دارای فن بیان خوب و گفتار رسا و محکم

قدرت استدلال بالا

داشتن شجاعت، شهامت و جسارت

داشتن حافظه ی خوب

امانتدار اطلاعات و زندگی شخصی موکل

خلاقیت ذهنی بالا

توانایی تحمل اضطراب های فراوان

مهارت های لازم برای رشته حقوق

رشته حقوق در دانشگاه های دولتی، پیام نور، آزاد و … ارائه می شود. رتبه ی قبولی در این رشته به عواملی چون نوع دانشگاه، میزان سهمیه، منطقه و … بستگی دارد. بهترین دانشگاه برای تحصیل در رشته ی حقوق، دانشگاه شهید بهشتی تهران است. رتبه ی قبولی در دانشگاه های تهران تا حداکثر رتبه ی ۱۹۰ و در دیگر دانشگاه های دولتی کشور حداکثر تا رتبه ی ۱۱ هزار می باشد.

دروس دانشگاهی رشته حقوق

تعداد کل واحدهای درسی در ۴ سال تحصیلی رشته حقوق ۱۴۰ واحد می باشد. دروس عمومی این رشته ۲۱ واحد و دروس اختصاصی ۸۷ واحد است.

ادامه تحصیل در رشته حقوق

شما می توانید تا مقطع دکتری در رشته حقوق ادامه تحصیل دهید. یکی از راه های بهتر شناختن یک رشته اطلاع از گرایش های مقطع ارشد آن می باشد. گرایش های ارشد رشته حقوق به شرح زیر است.

حقوق خصوصی

حقوق عمومی

فقه و حقوق جزا

حقوق ارتباطات

حقوق مالی

حقوق اسناد و قراردادهای تجاری

حقوق حمل و نقل

حقوق جزا و جرم‌شناسی

مدیریت نظارت و بازرسی

حقوق خانواده

حقوق شرکت‌های تجاری

حقوق بشر

حقوق تجارت بین‌الملل

حقوق اقتصادی

حقوق محیط زیست

حقوق ثبت اسناد و املاک

حقوق دادرسی اداری

حقوق تجاری اقتصادی بین‌المللی

حقوق مالکیت فکری

مدیریت دادگستری

حقوق نفت و گاز

مدیریت اصلاح و کیفرهای قضایی

حقوق کیفری اطفال و نوجوانان

حقوق سردفتری

حقوق بین‌الملل

اقتصادی

حقوق تجارت الکترونیکی

گرایش های مقطع دکتری رشته حقوق به شرح زیر است.

 حقوق عمومی

 فقه و حقوق جزا

 حقوق جزا و جرم‌شناسی

 حقوق خصوصی

 حقوق نفت و گاز

 حقوق بین‌الملل عمومی

مزایا و معایب رشته حقوق

مزایا:

درآمد خوب کار

جایگاه اجتماعی

امکان شرکت در آزمون های حقوقی با مدرک کارشناسی

زمان کاری نامشخص تاسیس دفتر وکالت بدون نیاز به سرمایه اولیه   

معایب :

تعداد زیاد فارغ التحصیلان بی تجربه و بیکار در جامعه

قرار گرفتن در شرایط سخت کاری

بازار کار و موقعیت های شغلی رشته حقوق

فارغ التحصیلان رشته حقوق با توجه به دانش و مهارت می توانند جذب بازار کار شوند. بدیهی است که باید یکی از بهترین ها باشید تا بتوانید در این رشته موفق شوید زیرا که بازارکار این رشته به شدت رقابتی است. پس تلاش و پشتکار شما می تواند باعث موفقیت شما در بازارکار این رشته شود. به طور کلی بازار کار رشته حقوق مناسب می باشد. فارغ التحصیلان این رشته می توانند در شهرداری، بانک ها، شرکت ها، دادگستری، دفاتر اسناد رسمی، وزارتخانه ها، دانشگاه ها، بخشداری ها مشغول به کار شوند. کارشناسان این رشته می توانند سمت های مشاوره ی حقوقی، وکالت، قضاوت، بازپرسی، سردفتری، تحریر ادله و تنظیم قراردادهای اقتصادی، بازرگانی و خارجی را برعهده بگیرند.بازارکار رشته حقوقهمچنین کارشناسان این رشته می توانند دفتر اسناد رسمی، وکالت و دفتر رسمی ازدواج و طلاق دایر کنند.

محبوب ترین شغل رشته حقوق

وکالت یکی از محبوب ترین، پرمتقاضی ترین و پردرآمدترین شغل های رشته حقوق است. اما برای ورود به این حیطه اول باید آزمون وکالت که هر ۲ سال یک بار توسط مرکز وکلا و کانون وکلای دادگستری برگزار می شود را قبول شوید و بعد از ۲ سال کارآموزی دفتر وکالت خود را تاسیس کنید. لازم به ذکر است که شرط شرکت در این ازمون داشتن مدرک کارشناسی حقوق است.

درآمد و حقوق رشته حقوق

اگر کارشناسان رشته حقوق در بخش های دولتی کار کنند، حقوق آنها مطابق قانون کار می باشد. اما در دیگر بخش ها با توجه به سمت شغلی و توانمندی آن ها در رشته حقوق، درآمدی متفاوت دارند. لازم به ذکر است هر چه مهارت و استعداد بیشتری در این رشته داشته باشند از درآمد فوق العاده عالی برخوردار می شوند.

مهم ترین دانشگاه ها برای این رشته

دانشگاه تهران / دانشگاه علامه طباطبایی / دانشگاه شهید بهشتی / دانشگاه شاهد / دانشگاه امام صادق / دانشگاه خوارزمی / دانشگاه شیراز / دانشگاه اصفهان و …..

دیدگاه‌ها ۰