سبد خرید

معرفی رشته علوم سیاسی

معرفی رشته علوم سیاسی

علم سیاست رشته ای از آگاهی اجتماعی است که وظیفه آن شناخت منظم اصول و قواعد حاکم بر روابط سیاسی میان نیروهای اجتماعی در داخل یک کشور و روابط میان دولت ها در عرصه بین المللی است.

آنچه مردم به نام سیاست و مسائل سیاسی می شناسند با سیاست به مفهومی که در رشته علوم سیاسی مطرح است، تفاوت بسیار دارد و دانشجویان موفق این رشته نیز نه یک سیاستمدار بلکه یک سیاست شناس خواهند شد.

توانایی ها

داشتن شَم سیاسی و علاقه به مسائل سیاسی و برخورداری از دیدی عمیق و وسیع، ویژگی های لازم برای یک دانشجوی رشته علوم سیاسی است. همچنین دانشجوی این رشته باید فردی منطقی بوده و نظریاتش مستند به دلیل و مدرک باشد و ظرفیت بالایی داشته باشد تا در بمباران مسائل روزمره گیج نشود و عمق مسائل اجتماع را ببیند. دانشجوی علوم سیاسی لازم است با همه اقشار جامعه ارتباط داشته باشد تا بفهمد که مردم جامعه اش به چه فکر می کنند و نیازهای آنها چیست؟داوطلبان کنکور سراسری در صورتی در این رشته موفق می شوند که کتب تاریخی بخصوص تاریخ سیاسی را دوست داشته باشند و فلسفه را با علاقه بخوانند.

برخی دروس تخصصی

مبانی علم سیاست

مبانی علم اقتصاد

مبانی علم حقوق

اصول روابط بین الملل

حقوق بین الملل عمومی

تحولات سیاسی و اجتماعی ایران

مقاطع بالاتر:

کارشناسی ارشد: ۱- علوم سیاسی ۲- روابط بین الملل (به همراه گرایش دیپلماسی کنترل تسلیحات) ۳- مطالعات منطقه ای ۴- اندیشه سیاسی در اسلام ۵- دیپلماسی و سازمان­های بین­ المللی دکتـری:1-علوم سیاسی (گرایش اندیشه ­های سیاسی، جامعه شناسی سیاسی، مسائل ایران، سیاست گذاری عمومی) ۲- روابط بین‌­الملل ۳- مطالعات منطقه­ ای ۴- مطالعات سیاسی انقلاب اسلامی

موقعیت شغلی

در بخش های سیاسی و حقوقی سازمان ها، وزارتخانه ها (وزارت امور خارجه)، صدا و سیما، نهاد ریاست جمهوری، سازمان فرهنگ و ارتباطات اسلامی، سازمان انرژی اتمی، پژوهشگر (سیاسی)، سر دبیر نشریات مرتبط و ……….

بهترین دانشگاه ها این رشته جهت تحصیل

دانشگاه تهران / دانشگاه علامه طباطبایی / دانشگاه شاهد تهران  / دانشگاه شیراز / دانشگاه قزوین / دانشگاه اصفهان / دانشگاه تبریز و ….

دیدگاه‌ها ۰